Tutorials
Modellere et hode i MAYA COMPLETE Av Henning Birkeland I denne oppgaven skal vi ta for oss hvordan man enkelt kan få opp grunnformen til et hode ved å bruke enkel polygon modellering. Før du begynner på denne oppgaven bør du ha funnet gode referansebilder av hoder og ansikter på nettet så du har litt å se etter. Gjør f.eks. et søk på Altavista sitt bilde søk etter "head proportions". |
||
1.Lag en polygon boks (Create -> Polygon Primitives -> Cube). 2.Legg på en smooth ved å klikke på Polygons -> Smooth. Skaler hode litt i høyden. 3. Marker de to bakre flatene i bunnen av hodet for å lage hals (høyreklikk over objektet og velg "face"). Klikk på Edit Polygons -> Extrude Face, dra i den blå pilen for å dra ut en hals. Pass på at "Keep Faces Together" står på i Channel boksen, 4. Form hodet ved å høyreklikk på hode og velg vertex. Flytt punkter for å få en rund hals og for å fremheve en hake. 5. Merk flatene i bunnen av halsen ved å høyreklikke på modellen velg "face", merk flatene og klikk på "delete" på tastaturet. 6. Legg til nok en Polygon smooth ved å klikke på Polygons -> Smooth. 7. Form hode yttligere med de nye punktene som har dukket opp. Flytt punkter i sidevinduet for å få laget en bra profil på hodet. 8. Bruk Edit Polygons -> Split Polygon Tool til å splitte opp følgende linjer (merket med hvitt). Begynn med sirkelen og ta deretter diagonalene. 9. Bruk Edit Polygons -> Split Polygon Tool igjen for å splitte opp linjene rundt øynene (merket med hvitt). 10. Vi bruker Split Polygon Tool og splitter diagonaler på samme måte som på munnen (merket med hvitt). 11. Bruk Split Polygon Tool til lage en edge som går fra øynene og ned over haken (merket med hvitt). 12. Bruker Split Polygon Tool og lag en stor sirkel rundt øynene (merket med hvitt). 13. Flytt vertex punktene rundt øynene utover så de danner en oval åttekant (merket med hvitt). 14. Bruker Split Polygon Tool og splitt nedover langs neseryggen og ned til overleppen (merket med hvitt). 15. Bruk Split Polygon Tool og splitt en ny sirkel rundt hvert av øynene og munnen. Slett deretter flatene som danner hullet i munnen og øynene ved å merke faces og klikke på delete. (merket med svart). 16. Form øynene og munnen ved å flytte punkter. 17. Bruk Split Polygons Tool for å lage nye sirkler rundt øynene og nesetippen (merket med hvitt). 18. Bruk Split Polygons Tool til å lage nok en sirkel rundt munnen. 19. Flytt punkter og form ansiktet etter referansebilder. 20. Legger vi på Polygons -> Smooth så ser vi at vi har fått en god start på et hode. Klikk undo for å ta bort smooth noden igjen og fortsett å legg til detaljer der det trengs ved hjelp av Split Polygon Tool. © Henning Birkeland 2005 - www.henningb.com
|